Just Be UrSelf...

Monday, January 9, 2012

Satu Perasaan..

Lama aku dah tak menulis kat blog nie. Tiba2 nak menulis hari nie.
Hurm... Arinie aku merasakan satu perasaan yang amat dahsyat. Perasaan yang andai boleh, aku ingin lempar, buang jauh2 rasa tue. Aku xnak dihasut atau digoda oleh syaitan untuk teruskan perasaan tue.
Perasaan Marah...
Rasa yang aku perlu beristighfar acapkali rasa ini mendekati aku.
Tapi rasa ini sering mendatangi aku sekarang nie. Aku sering diherdik, dimaki, dihina dan dijadikan bahan gurauan sehingga melebihi tahap kesabaran seseorang individu itu.
Aku cuba cari, apa salah aku? Apa kelemahan? Apa kekurangan? Apa yang aku lakukan hinggakan aku dilayan macam manusia yang takder tamadun.
Aku bukan minta dibayar ke, diberi duit apabila orang lain menghormati aku. Aku cuma mengharapkan agar aku diberi satu ruang penghormatan seperti orang lain.
Ade orang yang melayan aku seperti aku xder hati atau perasaan. Aku sedar, aku tak berpangkat tinggi, aku x bijak pandai. Tapi aku masih seorang manusia. Ada akal & fikiran, ada hati & perasaan.
Apa yang perlu aku lakukan tiap kali aku dihentam dengan kata2 yang sememangnya memeritkan dan memedihkan itu? Aku hanya mampu berdiam. Bersabar. Menyimpan dendam yang pastinya bagai tak terbalas.
Bila aku berkata2 semula, membela diri aku, dituduh aku suka menjawab. Dan mengharapkan sang pengutuk untuk tidak bercakap sampai bila2. Ya, memang aku mengharapkan agar katupan mulut itu, tapi bukalah andai ia diperlukan. Tak salah untuk jenaka, tak salah untuk hibur.. Tapi salah andai kata kata2 yang terucap itu sekadar lahir untuk menyakitkan hati orang lain.
Aku pernah terfikir untuk menganiaya atau melakukan sesuatu pada orang yang menyakiti aku. Tapi aku masih waras. Aku perlu bertahan. Aku perlu kesabaran yang tinggi. Insya'allah, Allah Ta'ala akan memberikan kesabaran dan kekuatan bagi aku dan mereka yang mempunyai nasih seperti aku.
Aku mohon padaMu Ya Allah, agar kuatkan iman dan kesabaranku bagi menempuh hari2 yang akan datang, di samping dengan insan2 yang lain. Amin...

3 comments: